APA ITU TIDUR REM



TIPS HIDUP SEHAT - Semasa tidur, minda bergerak melalui lima langkah yang berbeza. Salah satu langkah ini ialah tidur pergerakan mata yang cepat (REM). Semasa fasa ini, mata bergerak dengan cepat dalam banyak arah. Empat fasa lain dipanggil bukan REM breaks (NREM).

Orang-orang menginjak tidur REM dalam 90 minit pertama tidur dan, semasa kitaran rehat berulang sepanjang malam, rehat REM berlaku beberapa kali setiap malam. Ini menyumbang 20 hingga 25 peratus daripada kitaran rehat dewasa, dan lebih daripada 50 peratus daripada bayi.

Kebanyakan impian berlaku di sekitar tidur REM, dan dianggap memainkan peranan dalam pembelajaran, ingatan, dan keadaan jantung.
Fakta sebenar tentang tidur REM

    Semasa rehat REM, minda kita hampir sama aktif apabila kita bangun.
    Dalam fasa rehat ini, pernafasan boleh menjadi cepat dan tidak teratur.
    Tidur REM dirasakan untuk membantu menggabungkan memori.
    Minum alkohol sebelum tidur mengurangkan jumlah rehat REM yang anda miliki.
    Orang yang mempunyai masalah kelakuan REM terlepas dari impian mereka.

Apakah tidur REM?

Kitaran tidur dibuka dengan rehat bukan REM, sebelum berpindah ke peringkat rehat REM.

Peringkat pertama REM biasanya diadakan selama 10 minit, dengan setiap fasa semakin lama.

Fasa terakhir pemecahan REM boleh berlangsung hingga satu jam.

Semasa rehat REM, tubuh dan minda mengalami beberapa perubahan, termasuk:

    Pergerakan mata cepat.
    Pernafasan yang cepat dan tidak teratur.
    Meningkatkan kadar denyutan jantung (ke tahap penutupan).
    Perubahan dalam suhu badan.
    Meningkatkan tekanan darah.
    Aktiviti otak adalah serupa dengan yang dilihat semasa terjaga.
    Penggunaan oksigen meningkat oleh otak.
    Rangsangan seksual pada lelaki dan wanita.
    Crimped pada muka dan anggota badan.

Dalam banyak orang, suasana kelumpuhan sementara dirasakan apabila minda menandakan saraf tunjang untuk menghentikan pergerakan tangan dan kaki. Kurangnya aktiviti otot ini dikenali sebagai atonia, dan ini boleh menjadi mekanisme perlindungan untuk menghindari kecederaan yang mungkin diakibatkan oleh beraksi keluar dari mimpi kita.

Tidur REM tidak dikaitkan dengan impian yang paling jelas kerana peningkatan aktiviti otak. Kerana otot tidak boleh bergerak tetapi minda sangat aktif, tahap istirahat ini kadang-kadang dipanggil istirahat paradoks.
Tidur bukan REM

Sebelum melangkah ke fasa rehat REM, tubuh melepasi setiap peringkat REM yang tidak berehat. Setiap peringkat NREM diadakan selama 5-15 minit.

Tahap 1 rehat bukan REM - seseorang di peringkat ini berada di antara terjaga dan tidur atau tidur paling ringan.

Tahap 2 rehat bukan REM - peringkat ini ditandakan dengan rehat yang tidak jauh lebih mendalam. Mengurangkan suhu badan dan mengurangkan kadar jantung.

Tahap 3 dan 4 memecahkan bukan REM - suasana tidur yang mendalam dan pemulihan yang dikenali sebagai rehat gelombang yang perlahan, atau rehat delta. Otot berehat, bekalan darah meningkat kepada otot, dan badan membetulkan dan tumbuh tisu. Hormon dipecahkan dan kedai-kedai tenaga diisi semula.

Seperti yang mereka umur, mereka mahu kurang berehat NREM. Mereka yang berusia di bawah 30 tahun sering mengalami 2 jam pemulihan setiap malam manakala dewasa yang lebih tua hanya mendapat 30 minit.


Fungsi

Berdasarkan maklumat dari Yayasan Tidur Nasional, rehat REM dipercayai berfungsi fungsi pembelajaran, ingatan, dan jantung. Ini juga dianggap menyumbang kepada perkembangan minda pada bayi. REM berehat tidur boleh memberi implikasi buruk untuk kesihatan fizikal dan emosi.
Pembelajaran dan ingatan

Penyelidikan menunjukkan bahawa apabila orang tidak dapat menginjak tidur REM, mereka mengalami masalah mengingat apa yang mereka ajarkan sebelum tidur.

Satu kajian pada tikus menunjukkan bahawa hanya 4 hari kelemahan dalam tidur REM menimbulkan percambahan sel di bahagian-bahagian pikiran yang menyumbang kepada kenangan jangka panjang.

Gabungan mungkin antara tidur REM dan bukan REM dengan segera untuk pembelajaran dan ingatan.
Pembangunan sistem saraf pusat (CNS)

Tidur REM mungkin sangat mendesak untuk perkembangan minda pada bayi. Beberapa kajian menunjukkan bahawa tahap rehat ini bertanggungjawab untuk rangsangan saraf yang diperlukan untuk membangunkan sambungan saraf yang matang.

Penemuan ini dapat membantu menjelaskan mengapa bayi memerlukan tidur REM yang lebih tinggi setiap malam, dengan jumlah minit istirahat REM berkurang dengan usia yang semakin meningkat.
Akibat kekurangan rehat REM

Kekurangan REM telah dikaitkan dengan:

Mengurangkan kebolehan mengatasi - penyelidikan menunjukkan bahawa fauna dengan kelemahan tidur REM menunjukkan keabnormalan dalam mengatasi mekanisme dan tanggapan defensif dalam keadaan yang mengancam.

Migrain - tidur REM tidak boleh diterima telah dikaitkan dengan migrain.

Obesiti - penyelidikan di University of Pittsburgh mengejar bahawa tempoh rehat yang pendek dan mengurangkan tidur REM dikaitkan dengan keuntungan berat badan yang lebih baik pada kanak-kanak dan remaja.

Alkohol

Walaupun minum alkohol boleh membantu beberapa orang tidur lebih cepat, penyelidikan menunjukkan bahawa ia mengurangkan rehat REM.

Minuman kurang dimakan sebelum tidur, kurang tidur REM terdedah kepada kesan.

Kajian 2013 mengenai 27 kajian mengenai alkohol dan tidur mengejar bahawa jumlah keseluruhan REM setiap malam telah dikurangkan dalam pengambilan alkohol sederhana dan tinggi, walaupun tidak ada trend yang jelas dilihat dalam pengambilan alkohol yang rendah.

Permulaan tempoh rehat REM yang bersatu - yang sering berlaku 90 minit selepas tidur - "ditangguhkan dengan ketara dalam semua dos."

Alkohol juga memberi kesan kepada teknik lain. Ia memberikan sumbangan kepada apnea dan menghirup sisa, mengakibatkan peningkatan trafik bilik mandi, dan mengganggu irama sirkadian badan - jam dalaman yang mengatur masa rehat dan bangun.


REM berehat kelakuan tingkah laku

Sesetengah orang diprovokasi oleh REM (RBD) gangguan kelakuan peristirahatan, keadaan di mana lumpuh otot sering dialami di sekitar tidur REM tidak berlaku. Ini mengakibatkan orang menyedari impian yang jelas. Sebagai contoh, mereka mungkin menendang, menjerit, atau memukul lengan mereka.

Bermulanya gangguan perilaku REM berehat akan beransur-ansur, dengan fenomena semakin memburuk dari masa ke masa.

RBD disebabkan oleh laluan saraf di otak. Faktor risiko untuk pembangunan termasuk:

    Menjadi seorang lelaki.
    Berada di atas 50 tahun.
    Ambil ubat tertentu, termasuk beberapa jenis antidepresan.
    Pengeluaran dari dadah atau alkohol.
    Mempunyai gangguan neurodegenerative, seperti penyakit Parkinson atau demensia badan Lewy.
    Mempunyai narkolepsi, gangguan rehat yang ditandai dengan rasa mengantuk di siang hari yang berlebihan dan halusinasi.

Rawatan guna gangguan perilaku rehat REM termasuk penyembuhan dan mencipta perubahan pada persekitaran rehat untuk menambah keselamatan untuk orang dengan situasi dan pasangan rehat mereka.
Bagaimana untuk meningkatkan tidur REM

Terdapat beberapa cara untuk meningkatkan tidur REM dan NREM untuk mendapatkan tidur malam yang baik. Petua ini dapat membantu meningkatkan rehat REM:
Tetapkan rutin tidur

Mengikuti rutin yang sama setiap malam menyediakan tubuh dan minda untuk tidur. Rutin berehat yang dianjurkan dapat membantu memaksimumkan jumlah tidur, berpotensi meningkatkan jumlah fasa rehat REM yang dialami.

Kurangkan malam bangun

Bunyi keras, suhu panas, dan cahaya terang dapat mengganggu tidur. Untuk situasi tidur yang optimum, matikan telefon bimbit dan sumber bunyi lain, dan keluarkan sumber cahaya dari bilik tidur. Mengekalkan suhu antara 60 dan 67 darjah Fahrenheit.
Tidur yang mencukupi

Orang dewasa yang sihat memerlukan 7-9 jam berehat pada waktu malam. Tidur tidak cukup dari ini meminimumkan bilangan fasa rehat REM yang dialami.
Mengendalikan keadaan perubatan

Keadaan perubatan tertentu, seperti apnea tidur, boleh menjejaskan kualiti rehat dan menjejaskan rehat REM.
Elakkan beralkohol sebelum tidur

Tahap pengambilan alkohol yang sederhana dan sederhana sebelum berehat boleh mengurangkan jumlah rehat REM yang dialami dan jumlah kelewatan yang memasuki fasa REM *, disyorkan untuk mengelakkan penggunaan alkohol dalam jam sebelum waktu tidur.

APA ITU TIDUR REM APA ITU TIDUR REM Reviewed by Info Terupdate on October 22, 2018 Rating: 5

No comments:

Powered by Blogger.